FishCareVet

Dierenarts Tim Barbé

KOI, uw passie
mijn specialiteit!

Dierenartspraktijk

Fish-Care-Vet is een dierenartspraktijk gespecialiseerd in het behandelen van aquatische dieren. De beste medische veterinaire zorg voor uw vissen is onze prioriteit, gesteund op de massa’s ervaring die dierenarts Tim Barbé, de oprichter en bezieler van FishCareVet, heeft opgebouwd sinds 2004. We hebben in die 20 jaar tijd reeds meer dan 3500 verschillende vijvers uit de nood geholpen op momenten dat ze geconfronteerd werden met vissterfte, gatenziekte, kieuwrot, huidirritatie, slechte waterkwaliteit.. Jaarlijks bereiken 150 tot 200 nieuwe klanten onze praktijk (plaats een review)

In de dagdagelijkse praktijk behandel ik voornamelijk vijvervissen zoals koi, karper, steur, goudvis, winden, baars, enz.. Aquariumvissen komen ook vaker aan bod en daarnaast is er momenteel een licht groeiende markt van aquacultuur in België die van mijn diensten gebruik maakt zoals kwekers van tilapia, gamba’s, omegabaars, ed.

Ik tracht steeds de best mogelijk oplossing te vinden voor een probleem waar ik mee geconfronteerd word, al zijn er al eens hindernissen om rekening mee te houden. Soms is de vijver zo groot dat dit een medicamenteuze aanpak bemoeilijkt, of hebben de mensen geen quarantaine faciliteit om een zieke vis in op te vangen, sommige medicijnen mogen of kunnen niet gebruikt worden in België, de beste behandeling is meestal ook niet de goedkoopste, ziektekiemen van vissen worden ook als maar sterker om sterker..

Door continu bij te scholen en te investeren in de praktijk kan ik een optimale service aanbieden zowel op vlak van dienstverlening ter plaatse bij een bezoek als voor bijkomende diagnosetechnieken in mijn eigen labo verbonden aan de praktijk. Radiogafie of echografie ter plekke, bloedanalyse, bacterieel onderzoek, PCR, wateranalyse is allemaal de dag zelf mogelijk, mits het rekening houden met een bepaalde doorlooptijd (bijvoorbeeld de uitslag van een KHV PCR is bekend 24u na staalname).

Op aanvraag geven we voordrachten, lezingen of workshops rond waterkwaliteit, ziekten en preventie op locatie. We geven ook opleiding aan bedrijven en kunnen de wettelijke bedrijfsbegeleiding op ons nemen. Klanten waarvan een vis intensieve zorg nodig heeft en die geen quarantainetank heeft kunnen we in de praktijk behandelen in onze verwarmde hospitalisatietank.
Klik door op de site voor meer info en prijzen.

Huisbezoek

Meer dan 95% van de consulten gebeuren bij u thuis omdat het niet interessant is om je met zieke vissen te verplaatsen. De overlevingskans van de vissen verkleint en ik krijg dan als dierenarts ook maar een heel beperkt beeld van wat er zich in de vijver aan het afspelen is.

Bij een huisbezoek zie ik de vissen in hun eigen omgeving, hun effectieve gedrag op het moment en kan ik heel het systeem beoordelen inclusief de waterkwaliteit à la minute. Ik zie zelf ook vaak meer dan waar de eigenaar mij voor gevraagd heeft om langs te komen.

Alle consulten of bezoeken gebeuren op afspraak, er is geen spreekuur! Elk bezoek dient ter plekke afgerekend te worden, we werken niet op krediet!

Kan ik naar de praktijk komen?
In de praktijk kan je eerder terecht voor het afhalen van medicijnen, aanleveren van stalen of bijvoorbeeld met een stervende vis wanneer een huisbezoek op korte termijn onmogelijk is. In de praktijk is iemand aanwezig op werkdagen van 9u tot 13u (op woensdagen tot 12u) maar elk bezoek is op afspraak! Dierenarts Tim is zelf zelden aanwezig op de praktijk aangezien meer dan 95% van de consultaties op verplaatsing gebeuren.
Wat als je zelf niet aanwezig kan zijn tijdens mijn bezoek?

Ik krijg wel eens de opmerking dat klanten moeten werken op het moment dat ik kan langskomen. Doordat ik een route maak en jouw woonst net in de voormiddag/namiddag of avond op die ronde past, kan ik daar meestal niet zo heel veel in schuiven. Ik vraag dan om eerst en vooral te kijken in je nauwe omgeving of er daarvan niet iemand de deur voor mij kan openen. Het is onnodig dat de eigenaar zelf speciaal aanwezig is tijdens mijn bezoek. Ik kan perfect het onderzoek alleen doen zolang ik aan de vijver geraak, materiaal ter beschikking krijg en een beschrijving van het probleem heb. Kan u aanwezig zijn, des te beter, tijdens mijn bezoek kan je mij al je vragen stellen en kan ik onmiddellijk te weten komen wanneer er laatst een vis bij geplaatst is, hoeveel water er in de vijver zit, of de UV-lamp aan staat, of een bepaalde vis er steeds zo uit gezien heeft, enz..

We kunnen ook telefonisch contact met elkaar nemen wanneer ik aan de vijver sta en al deze zaken overlopen. Als we het allebei druk hebben is dat de beste oplossing.

Vind je niemand die aanwezig kan zijn dan is de derde oplossing dat ik zelf de tuin betreed en dat ik doe wat nodig is. Zorg dan dat alles voor mij klaar staat zodat ik vlot kan werken. Schakel de UV reeds uit en geef mij het totale volume water door met een korte beschrijving van het probleem en de historiek. Maak ook dat de vissen vlot te vangen zijn door netten of afdekplaten omheen de vijver reeds te verwijderen.. (tip : de tijdsduur van een consult bepaald mede de prijs)

Hoe contacteer je de praktijk?
Wens je een afspraak voor een consult : elke werkdag van 9u tot 13u is de praktijk telefonisch bereikbaar. Mijn assistente/laborante zal met jou de mogelijkheden overlopen. Je kan ook het contacformulier hier op de website invullen en verzenden. Tenslotte kan je ook een mail versturen maar vermeld duidelijk je naam, adres, contactgegevens en omschrijf kort het probleem. Antwoord krijg je normaliter binnen de 24u. Op drukke momenten in het seizoen kan het zijn dat je doorgeschakeld wordt naar een medisch secretariaat. Zij kunnen je gegevens noteren, de planning eventueel al eens bekijken en ons informeren zodat wij je dan concreet een afspraak kunnen geven. Vragen over ziekten en behandelingen kunnen niet over de telefoon beantwoord worden tenzij er een eerder bezoek met onderzoek aan gekoppeld is.
Kan ik digitaal advies krijgen?
Heb je een vraag en wens je digitaal advies : Stuur ons geen bericht met een ellenlange beschrijving van een probleem met foto’s erbij aub. Het is onmogelijk om langs de telefoon te zien welke ziekte uw vissen hebben, dus maak je bij ziektegevallen best gewoon een afspraak. Soms hebben mensen gewoon een vraag over het levensonderhoud van hun dieren of over het bijsturen van de waterkwaliteit bijvoorbeeld of men wenst een second opinion. Digitaal advies is mogelijk maar mits vergoeding. Bekijk eerst en vooral eens de FAQ op onze site, hier zijn een aantal veel voorkomende praktijkgevallen beschreven met gratis advies.
Om welk uur kom ik langs?
Doordat ik net sterk afhankelijk ben van het verkeer en er soms nog bezoeken à la minute bijkomen op de ronde kan ik zelden 100% exact zeggen om welk uur ik bij jou zal zijn. Als ik een afspraak maak is dat altijd met een zekere marge van 1 à 2u. Ofwel mag je mij verwachten in de voormiddag tussen 9u en 12, rond de middag (11u tot 13u), begin namiddag (12u tot 14u30), namiddag (13u tot 17u) ofwel ’s avonds (met ‘s avonds bedoelen wij na 17u). We stoppen dus zelden met werken om 18u. Twijfel je echt of ik je niet vergeten ben stuur dan een SMS aub.
Kunnen we contact maken via de social media?

Geregeld proberen we een bericht te posten via social media : Facebook of Instagram. Heb je daar een opmerking bij, post die dan gerust online bij het betreffende bericht. We proberen te reageren op vragen of opmerkingen, we reageren echter niet op vragen over onze behandelwijzen en stellen ook geen diagnosen via het digitaal kanaal. Mensen proberen via allerhande manieren toch rechtstreeks tot bij de dierenarts te geraken en sturen berichten via Whatsapp, Messenger, Facebook, Instagram, sms, .. we kunnen niet al die kanalen blijven opvolgen en reageren. Bovendien ben ik de meeste tijd van de dag ofwel bij klanten ofwel onderweg en wordt het gebruik van GSM tot een minimum beperkt. We centraliseren alle berichten naar Whatsapp, deze wordt een stuk geautomatiseerd voor zover dat mogelijk is en wij gebruiken die vooral voor het maken van concrete afspraken ivm bezoeken (bvb een seintje geven als we vertrekken naar een klant), opvolging van ziektegevallen en bijsturen waar mogelijk van op afstand, soms vragen we aan een klant om al een foto door te sturen zodat we de ernst en dringendheid van een ziekteproces kunnen inschatten maar de betrachting van mensen om via deze weg behandelingen en gratis advies in te winnen worden afgeblokt. Bel ons niet via Whatsapp, Messenger of eender welke andere manier ook dan klassiek telefonisch aub!

Wat heb ik nodig bij een bezoek?

1. Een degelijk schepnet waarmee ik effectief een vis kan vangen. Maw voldoende groot en sterk. Ik kan geen zieke vis beoordelen van op afstand of door er gewoon naar te kijken. Bij elk bezoek vang ik 2 à 3 vissen om deze fysiek te onderzoeken. Wanneer ik mijn eigen schepnet moet gebruiken worden omwille van hygiënische redenen kosten in rekening gebracht.

2. Een bowl om een vis te kunnen inspecteren langs onder en langs boven en in de kieuwen, om staaltjes te kunnen nemen van de huid, mest, kieuwen.. Dit kan een kinderbadje zijn, Curverbox, gesloten wasmand, of dergelijke… maar het moet wel voldoende groot zijn en in verhouding met de grootte van de vis. Een te grote vis in een te kleine bowl geeft risico op letsels waar ik bij problemen dan geen aansprakelijkheid voor neem!

3. Een handdoek om mijn handen te drogen. Ik wikkel geen vissen in een handdoek om ze beter te kunnen vast houden maar doordat mijn handen regelmatig nat zijn droog ik ze graag eens af met een propere, droge doek om bijkomende zaken te kunnen uitvoeren zoals microscoopglaasjes prepareren, spuitjes klaar maken, materiaal nemen, enz..

4. Stroom voor de microscoop. Mijn toestel werkt in principe op batterijen maar in het geval dat deze net plat zijn of ik mijn vervangtoestel mee heb, heb ik een stopcontact nodig in de buurt van de vijver. Bepaalde apparaten zoals radiografie en echografie hebben ook een stroombron nodig.

5. Tafel en stoel zijn handig maar optioneel.

Wat kost een bezoek en hoe kan je betalen?

Klik door naar mijn tarieven voor een overzicht. Elk particulier bezoek dient onmiddellijk betaald te worden, dat kan cash maar evengoed met Bancontact of via Payconiq. Hou rekening dat bij een betaling via Bancontact met uw Visa of Mastercard 2% transactiekosten zullen bij gerekend worden (niet voor gewone maestro bankkaarten). Bij Payconiq is de betaallimiet 250 euro.

Welk is mijn werkgebied?

Ik verplaats mij zowel in België als in Noord-Frankrijk en Zeeland. Kijk op de kaart om exacter te zien waar precies. Van april tot en met oktober hou ik mij meestal aan vaste routes op vaste dagen.

Deze bezoeken kunnen gebeuren aan groepstarief, dat wil zeggen dat de verplaatsingskost gedeeld wordt met andere bezoeken. In de winter zijn er geen groepsronden en is de verplaatsing volledig voor eigen rekening.

Als er werken zijn in uw straat of omgeving laat mij dat dan even weten aub. Verplaatsingen zijn tijdrovend en elke dag kom ik wel in 1 of andere file of omleiding terecht dus wat vermeden kan worden maakt dat ik op tijd bij mijn klanten geraak.