FishCareVet

Dierenarts Tim Barbé

KOI, uw passie
mijn specialiteit!

JAARLIJKS VERLOF – CONGÉ ANNUEL – HOLIDAY

De praktijk is in jaarlijks verlof tot 21 juli. Voor dringende gevallen contacteer Collegae Maarten Lammens (Vl.Brabant 0476202591 tot 16/7), Eef Donne (O/W-Vl 051584981 tot 15/7), Bram Meersman (Vlaanderen 0474518478) of Stijn Verbinnen (Vlaanderen/Wallonie 0476889703). Voor afspraken die niet dringend zijn kan je reeds je gegevens doorsturen en geven wij een datum door zodra mogelijk. Tijdens ons verlof zullen geen producten uitgeleverd worden via de bestelpagina en kunnen we geen betalend advies geven.

mvg Tim B.

FAQ

FAQ ivm consulten (communicatie, werking van de praktijk,..)

Ik wil een huisbezoek/consult aanvragen. Hoe doe ik dat best?

Dit kan op verschillende manieren:

Telefonisch is de praktijk bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 13u (op woensdagen tot 12u). Krijg je geen gehoor of een bezettoon dan zijn we druk bezig of aan de lijn met andere klanten. Bel dan op een later moment eens terug! Laat geen spraakbericht op de voicemail na! Op drukke momenten in het seizoen kan het zijn dat je doorgeschakeld wordt naar een medisch secretariaat. Zij kunnen je gegevens noteren, de planning eventueel al eens bekijken en ons informeren zodat wij je dan concreet een afspraak kunnen geven. Lukt het nog niet, geen probleem.. we hebben nog opties! Lees gerust verder.

Na deze uren is de telefonische bereikbaarheid beperkt. In de praktijk is niemand meer aanwezig om de agenda te raadplegen en de dierenarts die aan het werk is, zit vaak met de handen in het water of is in gesprek met klanten en beantwoord dan geen oproepen. Tijdens het seizoen beantwoorden wij in regel geen telefonische oproepen meer van 20u ‘s avonds tot 09u ‘s ochtends. In de winterperiode is dat vanaf 18u.

Via mail kan je op elk moment van de dag je aanvraag tot huisbezoek doorsturen. In principe krijg je binnen de 24u een reactie. Bekijk zeker ook onze vaste routes tijdens het seizoen op onze website, zo kan je zelf al min of meer inschatten op welke dag dat ik bij jou in de buurt ben. Hou welk rekening met welk seizoen je de aanvraag doorstuurt want in de winter zijn er geen vaste rondes. Vermeld wel bij elke mail je volledige contactgegevens en een KORTE beschrijving van welk probleem zich stelt. We hoeven nog niet alle details te weten, die krijgen we wel bij de consultatie.

Via de site kan je het contacformulier tot aanvraag van een consult invullen en doorsturen. Ook hier kan je in principe binnen de 24u een reactie verwachten.

De toestroom van berichten via allerlei kanalen is bij momenten niet meer overzienbaar, niet meer werkbaar en gewoon too much. Daarom centraliseren we alle berichten naar Whatsapp en proberen we het overzichtelijk te houden, deels te automatiseren ook.

Berichten zoals “bel mij eens” worden genegeerd. Ook berichten zoals “ik heb een zieke vis wat moet ik doen”, “welk product moet ik gebruiken voor mijn zieke vis” en dergelijke worden niet meer beantwoord. Je zou er van versteld staan hoeveel zulke berichten wij binnen krijgen, geen naam van de afzender, noch een adres of aanspreking,.. Wij vinden dit weinig respectvol en reageren er gewoon niet meer op.

Wat bepaalt de prijs van een visite

De prijs wordt bepaald door de hierna volgende factoren :

De hoeveelheid werk ter plaatse en de tijd die daaraan gespendeerd wordt. Gemiddeld rekenen wij voor een preventieve georganiseerde controle 20 minuten werk, een gewoon

controlebezoek 30 minuten en een ziektebezoek 45 minuten werk. Is er meer werk dan

voorzien dan wordt die extra tijd mee verrekend.

  • Een standaard wateranalyse en een algemeen microscopisch onderzoek ter plaatse zijn

    inbegrepen in de prijs.

  • Het vervoer naar en van de klant. We spenderen op drukke dagen 4 tot 6u tijd in de wagen!

    We proberen een standaard tarief aan te houden voor bezoeken die op de vaste routes liggen maar wanneer we extra kilometers moeten rijden kunnen we niet anders dan daar een supplement voor aan te rekenen. Vervoerskosten bepalen een groot stuk mee van de uiteindelijke prijs en zullen er in de komende jaren niet beter op worden.

  • Andere supplementen zijn :
    – Medicatie die dient aangewend te worden en die wij afleveren. Weet dat grote vijvers meer medicatie nodig hebben en een behandeling dus duurder zal zijn. De prijs van producten of medicatie is zeker niet duurder dan bij de apotheek of in de koizaak, integendeel zelfs.

    – Onderzoek van stalen die in het labo zullen gebeuren

    – Handelingen ter plaatse die nodig zijn en niet tot het standaard onderzoek behoren, bijvoorbeeld een punctie, hechting, operatie, injectie, bloedafname,.

    – Onderzoeken ter plaatse die nodig blijken en die niet tot het standaard onderzoek behoren, bijvoorbeeld een meting van het zuurstofgehalte, echografie, radiografie,..

Staar je echter niet blind op supplementen of extra’s. Wij zullen steeds trachten duidelijk te maken waar je voor staat, wat nodig is, wat nuttig kan zijn en de prijs kan altijd bevraagd worden.

De onkosten van een bezoek en medicatie of producten wegen zelden op tegen het budget aan vissen dat zwemt in een vijver. Gemiddeld genomen gok ik dat mensen aan een bezoek tussen de 200 en 250 euro kwijt zijn. Maar een gouden regel is wel, hoe erger de problemen zijn.. hoe meer medicatie nodig zal zijn en dus hoe duurder het bezoek wordt. Lang afwachten met het inroepen van hulp is dan ook meestal in het nadeel van niet alleen de vissen maar ook in het nadeel van de klant zelf.

Bekijk zeker ook onze tarieven via deze link. Onze tarieven zijn inclusief 21% BTW. Elk particulier bezoek dient onmiddellijk betaald te worden, dat kan cash maar evengoed met Bancontact of via Payconiq. We werken niet op krediet.

Waarom kan ik de dierenarts niet spreken?

Zelf ben ik niet vaak telefonisch bereikbaar omdat ik meestal met de handen in het water zit. Je kent het of niet maar de telefoon rinkelt altijd op de meest onmogelijke momenten (Murphy), en in het bijzijn van klanten vind ik het ongepast om minutenlang te staan telefoneren. Ik kan mijn werk ook maar echt goed doen als ik niet constant gestoord word. We zijn ervan overtuigd dat je perfect op een redelijke termijn voorzien kan worden van antwoord als je de uren van het secretariaat respecteert, een mail stuurt of via Whatsapp bericht.

Ik moet dringend de dierenarts spreken.
Als men belt om een afspraak te maken kan je dit perfect bespreken met mijn assistente. Zij beheert de agenda en kan ineens kijken wat mogelijk is. Spaar mijn tijd aub met deze taak.
Als een vis niet goed is en dringend onderzocht moet worden dan kunnen we ook maar alleen een afspraak maken om het probleem ter plaatse te komen bekijken. Van op afstand stellen we geen diagnose en zeker geen behandeling. Heel vaak is het niet de eerste vis van een vijver die in de

problemen komt of hebben mensen al van alles geprobeerd alvorens ze toch beroep gaan doen op onze diensten.
In noodgevallen, bijvoorbeeld ik ben nog maar net bij je vertrokken na een consult en ben iets vergeten of vissen reageren slecht op een behandeling die we ingesteld hebben, dan stuur je best een SMS met een heel korte beschrijving en je naam. In zo een geval doe ik mijn uiterste best om je zelf te contacteren zodra het kan. Als de naam en vijver mij niet bekend is, heeft het geen zin om mij op deze manier te proberen aan de lijn te krijgen.

Ik heb een spoedgeval en wil nu de dierenarts spreken!

Spoedgevallen zijn deze waarbij een dier in acuut levensgevaar vertoeft en dringende medische hulp nodig heeft. Je moet weten dat we helaas (momenteel nog) geen aparte urgentiedienst hebben en al het veldwerk uitgaat van 1 persoon die constant onderweg is en waarvan de agenda van april tot oktober, laten we het zacht uitdrukken, nogal gevuld is. In die gevallen dat er tijd over zou zijn om een spoedgeval bij op de planning te zetten moet het dan ook nog toevallig een geval zijn die min of meer in de buurt ligt van de route van die dag. We kunnen onmogelijk op 1 en dezelfde dag van de ene kant van het land naar de andere rijden. Ben je van mening dat je een spoedgeval hebt en je kan tijdens de uren van het secretariaat niemand telefonisch bereiken, stuur dan een SMS of whatsapp. We kunnen geen reactie op korte termijn garanderen. Maar valt het binnen onze mogelijkheden, dan proberen we steeds te helpen waar het kan.

Ik heb een bericht gestuurd maar krijg geen reactie.

We krijgen met momenten heel veel berichten tegelijk, misschien is je bericht uit het oog verloren. Stuur het dan nogmaals en zorg dat je bericht zeker alle informatie bevat zoals naam en adres want het kan een reden zijn dat je bericht onvolledig is. Stuur je bericht ook bij voorkeur via mail of via het formulier op onze website zodat het gecentraliseerd bij ons toekomt waardoor meerdere mensen het kunnen opvolgen.

Omdat we ook geen groot team van dierenartsen hebben die elkaar afwisselen kunnen we ook niet alle dagen, elk uur, elk moment beschikbaar zijn. Bij vakanties zal steeds duidelijk aangegeven worden wanneer we gesloten zijn en bij wie je als alternatief terecht kan voor gevallen die niet kunnen wachten tot na het verlof. Als je ons tracht te bereiken op een zondag of feestdag en je krijgt geen gehoor dan stuur je best een mail en kunnen we je contacteren de volgende werkdag. Krijg je geen gehoor binnen een termijn die aannemelijk is voor jou dan contacteer je best een collega mocht die toevallig beschikbaar zijn op dat moment.

Kan ik naar de praktijk komen?

In de praktijk kan je eerder terecht voor het afhalen van medicijnen, aanleveren van stalen of bijvoorbeeld met een stervende vis wanneer een huisbezoek op korte termijn onmogelijk is. In de praktijk is iemand aanwezig op werkdagen van 9u tot 13u (op woensdagen tot 12u) maar elk bezoek is op afspraak! Dierenarts Tim is zelf zelden aanwezig op de praktijk aangezien meer dan 95% van de consultaties op verplaatsing gebeuren.

Wat als je zelf niet aanwezig kan zijn tijdens mijn bezoek?
Ik krijg wel eens de opmerking dat klanten moeten werken op het moment dat ik kan langskomen. Doordat ik een route maak en jouw woonst net in de voormiddag/namiddag of avond op die ronde past, kan ik daar meestal niet zo heel veel in schuiven. Ik vraag dan om eerst en vooral te kijken in je nauwe omgeving of er daarvan niet iemand de deur voor mij kan openen. Het is onnodig dat de

eigenaar zelf speciaal aanwezig is tijdens mijn bezoek. Ik kan perfect het onderzoek alleen doen zolang ik aan de vijver geraak, materiaal ter beschikking krijg en een beschrijving van het probleem heb. Kan u aanwezig zijn, des te beter, tijdens mijn bezoek kan je mij al je vragen stellen en kan ik onmiddellijk te weten komen wanneer er laatst een vis bij geplaatst is, hoeveel water er in de vijver zit, of de UV-lamp aan staat, of een bepaalde vis er steeds zo uit gezien heeft, enz..

We kunnen ook telefonisch contact met elkaar nemen wanneer ik aan de vijver sta en al deze zaken overlopen. Als we het allebei druk hebben is dat de beste oplossing.

Vind je niemand die aanwezig kan zijn dan is de derde oplossing dat ik zelf de tuin betreed en dat ik doe wat nodig is. Zorg dan dat alles voor mij klaar staat zodat ik vlot kan werken. Schakel de UV reeds uit en geef mij het totale volume water door met een korte beschrijving van het probleem en de historiek. Maak ook dat de vissen vlot te vangen zijn door netten of afdekplaten omheen de vijver reeds te verwijderen.. (tip : de tijdsduur van een consult bepaald mede de prijs)

Wat heeft de dierenarts nodig bij een huisbezoek?
  1. Een degelijk schepnet waarmee ik effectief een vis kan vangen. Maw voldoende groot en sterk. Ik kan geen zieke vis beoordelen van op afstand of door er gewoon naar te kijken. Bij elk bezoek vang ik 2 à 3 vissen om deze fysiek te onderzoeken. Wanneer ik mijn eigen schepnet moet gebruiken worden omwille van hygiënische redenen kosten in rekening gebracht.
  2. Een bowl om een vis te kunnen inspecteren langs onder en langs boven en in de kieuwen, om staaltjes te kunnen nemen van de huid, mest, kieuwen.. Dit kan een kinderbadje zijn, Curverbox, gesloten wasmand, of dergelijke… maar het moet wel voldoende groot zijn en in verhouding met de grootte van de vis. Een te grote vis in een te kleine bowl geeft risico op letsels waar ik bij problemen dan geen aansprakelijkheid voor neem!

  3. Een handdoek om mijn handen te drogen. Ik wikkel geen vissen in een handdoek om ze beter te kunnen vast houden maar doordat mijn handen regelmatig nat zijn droog ik ze graag eens af met een propere, droge doek om bijkomende zaken te kunnen uitvoeren zoals microscoopglaasjes prepareren, spuitjes klaar maken, materiaal nemen, enz..
  4. Stroom voor de microscoop. Mijn toestel werkt in principe op batterijen maar in het geval dat deze net plat zijn of ik mijn vervangtoestel mee heb, heb ik een stopcontact nodig in de buurt van de vijver. Bepaalde apparaten zoals radiografie en echografie hebben ook een stroombron nodig.
  5. Tafel en stoel zijn handig maar optioneel.
Kan ik digitaal advies krijgen?
Heb je een vraag en wens je digitaal advies : Stuur ons geen bericht met een ellenlange beschrijving van een probleem met foto’s erbij aub. Het is onmogelijk om langs de telefoon te zien welke ziekte uw vissen hebben, dus maak je bij ziektegevallen best gewoon een afspraak. Soms hebben mensen gewoon een vraag over het levensonderhoud van hun dieren of over het bijsturen van de waterkwaliteit bijvoorbeeld of men wenst een second opinion. Digitaal advies is mogelijk maar mits vergoeding. Bekijk eerst en vooral eens de FAQ op onze site, hier zijn een aantal veel voorkomende praktijkgevallen beschreven met gratis advies.
Kunnen we contact maken via de social media?
Geregeld proberen we een bericht te posten via social media : Facebook of Instagram. Heb je daar een opmerking bij, post die dan gerust online bij het betreffende bericht. We proberen te reageren op vragen of opmerkingen, we reageren echter niet op vragen over onze behandelwijzen en stellen ook geen diagnosen via het digitaal kanaal. Mensen proberen via allerhande manieren toch rechtstreeks tot bij de dierenarts te geraken en sturen berichten via Whatsapp, Messenger, Facebook, Instagram, sms, .. we kunnen niet al die kanalen blijven opvolgen en reageren. Bovendien ben ik de meeste tijd van de dag ofwel bij klanten ofwel onderweg en wordt het gebruik van GSM tot een minimum beperkt. We centraliseren alle berichten naar Whatsapp, deze wordt een stuk geautomatiseerd voor zover dat mogelijk is en wij gebruiken die vooral voor het maken van concrete afspraken ivm bezoeken (bvb een seintje geven als we vertrekken naar een klant), opvolging van ziektegevallen en bijsturen waar mogelijk van op afstand, soms vragen we aan een klant om al een foto door te sturen zodat we de ernst en dringendheid van een ziekteproces kunnen inschatten maar de betrachting van mensen om via deze weg behandelingen en gratis advies in te winnen worden afgeblokt. Bel ons niet via Whatsapp, Messenger of eender welke andere manier ook dan klassiek telefonisch aub!
Wat kost een bezoek en hoe kan je betalen?

Klik door naar mijn tarieven voor een overzicht. Elk particulier bezoek dient onmiddellijk betaald te worden, dat kan cash maar evengoed met Bancontact of via Payconiq. Hou rekening dat bij een betaling via Bancontact met uw Visa of Mastercard 2% transactiekosten zullen bij gerekend worden (niet voor gewone maestro bankkaarten). Bij Payconiq is de betaallimiet 250 euro.

Welk is mijn werkgebied?

Ik verplaats mij zowel in België als in Noord-Frankrijk en Zeeland. Kijk op de kaart om exacter te zien waar precies. Van april tot en met oktober hou ik mij meestal aan vaste routes op vaste dagen.

Deze bezoeken kunnen gebeuren aan groepstarief, dat wil zeggen dat de verplaatsingskost gedeeld wordt met andere bezoeken. In de winter zijn er geen groepsronden en is de verplaatsing volledig voor eigen rekening.

Als er werken zijn in uw straat of omgeving laat mij dat dan even weten aub. Verplaatsingen zijn tijdrovend en elke dag kom ik wel in 1 of andere file of omleiding terecht dus wat vermeden kan worden maakt dat ik op tijd bij mijn klanten geraak.

Om welk uur kom ik langs?
Doordat ik net sterk afhankelijk ben van het verkeer en er soms nog bezoeken à la minute bijkomen op de ronde kan ik zelden 100% exact zeggen om welk uur ik bij jou zal zijn. Als ik een afspraak maak is dat altijd met een zekere marge van 1 à 2u. Ofwel mag je mij verwachten in de voormiddag tussen 9u en 12, rond de middag (11u tot 13u), begin namiddag (12u tot 14u30), namiddag (13u tot 17u) ofwel ’s avonds (met ‘s avonds bedoelen wij na 17u). We stoppen dus zelden met werken om 18u. Twijfel je echt of ik je niet vergeten ben stuur dan een SMS aub.

FAQ ivm zieke vissen, symptomen, gedragingen, omstandigheden..

Ik heb een vraag over een zieke vis of probleem.

We stellen geen diagnose aan de telefoon en mogen zelfs wettelijk ook geen behandelingen uitschrijven zonder de vis gezien te hebben. We kunnen dan ook enkel maar correct advies geven bij een consultatie. Meestal gebeurt dit bij de klant aan huis, in uitzonderlijke gevallen kan je met 1 vis terecht in de praktijk.

Voor advies over huisvesting (waterkwaliteit, filtratie, niet medische ingrepen, voeding, ed.) kan je een betalend digitaal consult aanvragen. Prijzen starten vanaf 5 euro. Klik hier.

Kan je zelf niet goed inschatten of een huisbezoek of consult nodig is en/of er gevaar dreigt in de vijver/aquarium, bekijk dan alvast eerst en vooral of je vraag niet te vinden is in de lijst met FAQ’s.

Als je vissen door ons reeds in behandeling zijn na een betaald consult, dan is advies over het verloop van de behandeling of bijsturing van de behandeling het makkelijkst via mail (info@fishcarevet.be). Dit digitaal of telefonisch advies wordt in zo een geval niet aangerekend. Kunnen we je echter niet verder helpen van op afstand dan is een nieuw (betalend) consult nodig.

Wat kan ik zelf doen als mijn vissen ziek lijken of wat kan ik doen in tussentijd van een huisbezoek?

Het eerste dat je zelf altijd kan doen wanneer je merkt dat er iets in de vijver niet loopt zoals het zou moeten is een test van het water.

Heb je zelf geen testkit, of is die vervallen of vertrouw je je eigen meting niet, ga met een staal water dan naar een professionele vijverzaak of breng het binnen in onze praktijk. Daar kunnen ze je water reeds testen.

Zorg in elk geval dat de volgende parameters op zijn minst geëvalueerd worden : pH, KH, nitriet, ammoniak. Wanneer die goed zijn kan er nog steeds een probleem zijn met de waterkwaliteit maar kunnen specifiekere tests nodig zijn zoals een zuurstofmeting (bij warmer weer bvb), analyse op zware metalen,… maar dat vereist de nodige apparatuur.

Het is ook nooit slecht om een waterwissel te doen, bijvoorbeeld 30% water laten weg lopen en dat vervangen door vers stadswater (kraanwater, geen regenwater of putwater) dat je met een straal in de vijver laat spuiten om het extra te doorluchten.

Toevoegen van producten tegen ziekten, parasieten, infecties zijn weinig zinvol als de oorzaak van het probleem nog niet gekend is. Sommige producten verergeren het probleem zelfs omdat ze de slijmhuid van de vis aantasten waardoor die het nog moeilijker krijgt bij zijn herstel.

Er ligt plots een dode vis in de vijver, ik heb een afspraak gemaakt maar kan ik deze vis een paar dagen bewaren voor verder onderzoek?

Zodra een vis gestorven is gaat deze nogal snel in ontbinding, zeker als de temperatuur van het water eerder warm is dan koud. Als het huisbezoek zal plaats vinden binnen de 24u hou de vis dan op een koele donkere plek en in een hoeveelheid fris water. Neem altijd foto’s van hoe je de vis gevonden

hebt en kijk extra naar de huid, vinnen maar zeker ook naar de kieuwen! Je kan deze foto’s dan laten zien bij mijn bezoek of in afwachting al doorsturen via Whatsapp na overleg. Vlekken kunnen verkleuren, de kieuwen worden na de dood steeds bleker, de slijmhuid kan zich los laten, parasieten sterven af als de gastheer gestorven is,… Het is in dit geval steeds belangrijk om naast de standaardmeting van de waterkwaliteit enkele vissen uit de vijver te laten onderzoeken. Bij bacteriële problemen kan het zijn dat de andere perfect gezond lijken en dat er niets abnormaals te vinden is. Dan is het verhaal bij het bezoek uitermate belangrijk om uit te maken of er ingegrepen dient te worden of niet (zijn er nieuwe vissen uitgezet in de voorgaande maand? Zijn er nog vissen onlangs gestorven? Is er iets veranderd aan de filter of de vijver? Enz.) Het is vaak ook een goed idee om van een gestorven vis waarvan de kieuwen nog rood/roze zijn een stuk uit de kieuwen te knippen en te bewaren in een diepvrieszakje in de vriezer. Dit kan zo nog dienst doen voor verder analyse in het labo.

Mijn vissen zijn in behandeling maar ik heb de indruk dat het niet echt de goede kant opgaat.

In eerste instantie kunnen we dan best gewoon een nieuwe afspraak maken om het probleem nogmaals te bekijken. Mogelijks zijn er nieuwe elementen opgedoken ondertussen, bijkomende ontwikkelingen zijn gebeurd in het ziekteverloop.. Liefst van al bel je tijdens de kantooruren (9u tot 13u) naar 0477/640674 dan kan je onmiddellijk met de assistente een nieuwe afspraak in de agenda plannen. Lukt dat niet, stuur dan een mail naar info@fishcarevet.be of via het contactformulier op de website.

Als alternatief (liefst enkel als het via de andere weg niet lukt) stuur je een bericht naar mijn nummer (Whatsapp) en bekijk ik of een nieuw bezoek nodig is, of dat ik je van op afstand alsnog kan verder helpen. Voor zulke gevallen kan een foto klein formaat via mail of Whatsapp handig zijn.

Mijn vissen vertonen een perfect normaal gedrag maar ik zie witte kaarsvetachtige verdikkingen op de huid of vinnen verschijnen.

De kans is groot dat het om karperpokken gaat. Deze worden ook wel winterpokken genoemd omdat ze meestal verschijnen in de aanloop naar de winter, in de winter zelf of in het voorjaar. De oorzaak is een Herpes virus en een verzwakte weerstand van de vis. Eerst en vooral wordt best nagegaan of er een oorzaak kan gevonden worden voor de verzwakte immuniteit, is de waterkwaliteit ok? Zijn er parasieten? De kans is niet klein dat op dat vlak alles prima in orde is, maar dat je toch deze pokken ziet opduiken. Wisselende watertemperaturen en stress kunnen evengoed de reden zijn voor het fenomeen. In dat geval is het vooral belangrijk om de immuniteit van de vis op te krikken en de oorzaak van stress zo goed als mogelijk weg te nemen. Vergelijk het een beetje met koortsblaasjes bij

de mens, je draagt het virus in je en het uit zich op momenten van zwakte. Soms gaat het weg na een paar weken, sommige vissen vertonen dit het hele jaar door. Er bestaat nog geen vaccin of specifiek medicijn. Zolang de condities prima zijn is er geen gevaar voor de andere vissen. Producten die de weerstand van de vis ondersteunen kunnen een toegevoegde waarde hebben op zulke momenten.

Ik heb een vis met een lelijke verandering in de huid. De vis lijkt er geen last van te hebben maar het zit er al een hele tijd en nu lijkt het te verergeren of over te slaan naar de andere vissen in de vijver?

Als een vis al maanden of zelfs jaren een wonde heeft die niet lijkt te genezen is de kans aanwezig dat je vis Hikui heeft. Dat is de Japanse benaming voor een aandoening in de huid waar we tot voor kort nog niet echt een verklaring voor hadden. Recent onderzoek heeft aangetoond dat het om een vorm van huidkanker gaat waar weinig aan te doen is. Er bestaan verschillende vormen van. De vis heeft er nooit last van en het is niet besmettelijk maar het is niet uitgesloten dat meerdere vissen uit je vijver de aandoening hebben of krijgen. Vijvers die in de zon liggen zullen er meer last van hebben en het vormt zich enkel bij vissen die rode pigmenten hebben/hadden in de huid. Soms is het nuttig om de huid plaatselijk op te kuisen omdat er zich losse schubben vormen waar algen kunnen gaan op groeien. Verwar de ziekte niet met een ander fenomeen namelijk gatenziekte. Dat is namelijk een bacteriële infectie van de huid waarbij de schubben gaan verzweren, open wonden zich vormen, actieve ontsteking ontwikkeld en wat gepaard kan gaan met vinrot of bekrot. In tegenstelling tot Hikui ontwikkelt deze ziekte zich progressief op korte termijn. Bij twijfel vraag je best een huisbezoek aan.

Mijn (goud)vis heeft een heel vreemde positie in het aquarium en ik heb gelezen dat het aan de zwemblaas kan liggen, wat kan ik doen?

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom vissen abnormaal hangen in het water: met de kop omlaag of met de kop omhoog, soms op hun zij. Het kan gaan om een infectie met parasieten of bacteriën en verzwakking van de vis. Vaker staat de vis dan wat doffer in de huid, is de vis ook vaak wat magerder dan normaal, is er ook meestal roodheid of zwelling te zien in de schubben. Kijk ook altijd de waterkwaliteit na want ammoniak, nitriet, verlaagde pH, tekort aan zuurstof kunnen ook een reden zijn. Als het gaat om 1 enkele vis die deze symptomen vertoont (terwijl de andere vissen in het aquarium perfect normaal reageren) en de vis zelf doet nog moeite om aan eten te geraken, dan is een zwemblaasprobleem nogal waarschijnlijk. Bij sierlijke goudvissen is dat een gekend fenomeen en is het probleem dat de vissen zo gekweekt worden waarbij er een te kleine of onevenwichtige zwemblaas zich heeft ontwikkeld. In de vijver zien we dat ook vaker bij éénkleurige koi (chagoi, soragoi, kigoi, magoi, karashigoi) omdat ze vaak heel snel groeien maar waarbij de zwemblaas relatief klein blijft. Een radiografie kan een beter zicht geven op de situatie omdat je op die manier als het ware binnenin de vis kijkt. Bij een consult kan ook meer info gegeven worden betreffende voeding en temperatuur in het aquarium omdat die ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling en behandeling van het fenomeen. De prognose is zeker wel gereserveerd en de kans bestaat dat de vis niet kan geholpen worden.

Het is een zachte winter of najaar, mag ik mijn vissen nog voederen?

In de winter gaat het er kalmpjes aan toe in de vijver, de vissen doen het rustig aan. Toch kan het zo warm zijn dat de vissen niet in winterslaapmodus gaan en dat ze vrolijk rond zwemmen net als in het voorjaar. Tot ongeveer 6 °C watertemperatuur mogen we koi blijven voeren met lichtverteerbaar voedsel maar spaarzaam dan. De vissen geef je best afhankelijk van hun activiteit op dat moment, de watertemperatuur en afhankelijk van hun vraag naar voer slechts kleine beetjes een paar keer per week gemiddeld. Op een grijze regenachtige dag zullen de vissen automatisch geen of minder eetlust hebben, schijnt de zon door de wolken dan zullen ze makkelijker op zoek gaan naar iets eetbaars.

Door voer op te nemen hoeven de koi niet te veel staan teren op hun reserves en komen ze conditioneel beter de winter uit. Ook enkel voeren als de vissen er zelf om vragen. Gebruik zinkend voer zodat de koi niet hoeft energie te verspillen door helemaal tot aan het wateroppervlak te komen zwemmen ! In een beplante vijver vinden de vissen in principe voldoende voeding om de winter goed door te komen. Steuren mogen tot een graad of 5 blijven gevoederd worden, maar gebruik bijvoorbeeld zinkend wheatgerm voor het geval dat de koi ook een korreltje zou meepikken. Zo kunnen deze geen darmproblemen krijgen.

Onze vis heeft een erg dikke buik en kan zijn eitjes niet kwijt vermoeden we. Kunnen we iets doen om deze te helpen?

Dikke buiken kunnen meerdere oorzaken hebben, we moeten ons eerst en vooral de vraag stellen of de buikomvang binnen de normale grenzen kan vallen of niet. Vissen kunnen immers dik zijn van gulzigheid en daarnaast inderdaad ook vrouwelijke vissen met eitjes zullen ook een wat grotere omvang van de buik hebben. Maar in deze gevallen gaat een vis zelden “op ontploffen” staan zoals we zeggen. Eens de omvang van de buik erg opvallend is en eerder abnormaal dik lijkt te gaan worden kan er ook meer aan de hand zijn en moeten we ermee rekening houden dat er naast eitjes ook nog een andere vaak minder gunstige oorzaak zou kunnen gevonden worden. Staan de schubben open vertrekkende van achter de kop dan zou buikwaterzucht ook wel eens een goede reden kunnen zijn waarom een vis dikker is dan normaal. Is de buik eerder erg dik onderin en achteraan dan kan een luchtzak aanwezig zijn, meestal hebben deze vissen wel last met zwemmen en neigt de staart omhoog te komen. We zien ook erg vaak inwendige kankers bij vissen ter hoogte van het geslachtsstelsel (vooral bij vrouwelijke vissen, soms bij mannelijke vissen).. die kunnen er ook voor zorgen dat vissen enorm in omvang zijn toegenomen. Bij vrouwelijke vissen krijg je dan meestal cysten op de eierstokken, dat zijn grote blazen gevuld met vocht. Andere organen kunnen ook kanker ontwikkelen zoals de lever en dusdanig groeien dat de buik toeneemt in volume. Bij vissen met een dikke buik moeten we dus eerst en vooral onderzoeken wat de oorzaak kan zijn, vaak gebruiken we daarvoor een echograaf. Gaat het effectief om eitjes die niet kunnen afgelegd worden dan kunnen we daar, op het juiste tijdstip weliswaar, gelukkig wel wat aan doen. Bij kanker is de prognose veel minder goed helaas.